2020. augusztus 26., szerda

Abbi Waxman: The Bookish Life of Nina Hill


Régóta terveztem már írni erről a regényről, nem csak azért, mert a nyár egyik (ha nem a legjobb) olvasmánya volt, hanem azért is, mert - bár reméltem, de - nem hittem volna, hogy az Új örömök kertje után ennyire fog tetszeni az írónő másik regénye. Pedig azt se utáltam, de a fordítás nem tetszett, éreztem, hogy eredetiben kell beszereznem Waxman könyveit. Már a regény címe - avagy Nina Hill könyvmoly élete (ki hogyan fordítja magában) - megvett kilóra, a fülszöveget elolvasva pedig egyből megrendeltem.

A történet szerint Nina Hill - akit egyedül nevelt fel bohém, fotós, világjáró anyukája - könyvmolyként egy könyvesboltban dolgozik, kvízestekre jár, filmesteket tart, és teljesen jól elvan a macskájával, aki a Phil névre hallgat. Semmi szüksége pasira - hiszi ő -, se a rutinja megakasztására. Ezért is éri kedvezőtlenül, amikor kiderül, hogy édesapja, akit sosem látott, elhunyt, és az örökség elosztása miatt a család többi tagja látni szeretné.

Úgy érzem, a fülszöveg kicsit félrevezető, mert a család megismerése nem a legfontosabb szál a regényben. Ez inkább egy katalizátor - arra jó, hogy Nina kimozduljon a komfortzónájából és megálljon a lábán. Eleve a család felépítése teljesen más volt, mint vártam. Azt hittem, kapunk egy-két testvért, esetleg azok gyerekeit - ehhez képest Nina édesapja jóval idősebb volt nála, sok válással a háta mögött - ebből adódóan pedig Ninának mindenféle rokona lesz. Nagynénik, akik még suliba se járnak, özvegyek, akik rá se akarnak nézni, unokatestvérek, akik szerint csak a pénzre hajt. Szerencsére azért akad egy rokon, aki egyből elmagyarázza neki a családfát, ehhez többször vissza is lapoztam. Angol órákra tökéletes lenne ez a kis rész :)

Tehát a család egy része - amely egy Agatha Chrtise regény szereplőgárdájára hasonlít - azt hiszi, hogy Nina a pénzre hajt, a másik azonban örömmel fogadja. Azonban nem ez a regény fővonala. Nem jutunk el egy másik, álmos kisvárosba, nem ismerkedünk meg helyi, családi hagyományokkal. Igazából elég keveset is kapunk mindebből, de frissítő volt, hogy nem a megszokott családfát tárta elénk az írónő.

Nagyobb izgalmakat rejtenek magukban a kvízestek, amelyre Nina eljár egy pár barátjával. Itt tűnik fel nekünk a magas fiú, aki az ellenfél csapatában játszik. Ezeket a kvízmeccseket csak az amerikai filmekből ismerem, de jópofa dolognak tűnnek, nem lenne rossz, ha idehaza is lenne ilyesmi kulturális ismertséget fitogtató játék.

Mint ahogy az várható, a romantika is felüti a fejét, de teszi ezt mindezt édesen, éretten, cukin és kicsit szomorkásan. Nina introvertált, szorongó, pont elég neki az új család, egy új pasi meg aztán...


Kapunk még némi ízelítőt Los Angelesből is, ahogyan az Új örömök kertjében is, valamint az írónő ügyesen, eleinte alig feltűnően összeköti a két regényét, ami a rajongóknak ujjongásra adhat okot. Imádom az ilyen nüanszokat, legutoljára Sarah Addison Allennél tapasztaltam ilyet.

A regény tehát lényegében nem a családkeresésről szól, hanem az új dolgok megismeréséről, a határok feszegetéséről, a boldogság leírásáról. Meddig jó a négy fal között lenni? Mikor hazudtoljuk meg önmagunkat is, amikor azt mondjuk, szeretünk egyedül lenni? Mikor felejtjük el, hogy a megszokás és a rutin nem egyenlő a boldogsággal? Az írónő ezeket a kérdéseket járja körül Nina Hill bemutatásával. 

Nagyon megszerettem ezt a regényt, igazán a szívemhez nőtt, ha van rá lehetőségetek, vagy szeretnének egy kicsit angolul olvasgatni, mindenképpen vegyétek meg!

5 megjegyzés:

  1. Én is szeretném elolvasni ezt a könyvet, de lehet kivárom a magyar kiadást - elvileg a General Pressnél jön (már nem tudom mikor-hol-kinél láttam). :)
    Kvízestek meg vannak itthon is - én már egyszer voltam tavaly egy Harry Potteresen az egyik helyi vendéglátóhelyen (kocsma - pub - társasozós hely mixe :D https://lvlup.hu/ )

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jajj de szerettem én is ezt, nekem pont a tavalyi év nyári olvasmánya volt :)
      Jövőre jön a General Pressnél 2021 első felére ígérték :) Manapság a COVID miatt meg online szoktak kocsmakvízeket tartani, úgyhogy nincs távolsági korlát

      Törlés
    2. Nahát, ez nekem teljesen kimaradt :) Köszi lányok, utánanézek ezeknek!
      Az is új infó, hogy jön a General Pressnél :)

      Törlés
  2. De jó, hogy írtál róla, nagyon meggyőző! :) Gondolkodom már rajta egy ideje, hogy nekem is el kéne olvasni. ;) Picit amúgy Eleanor Oliphant jutott eszembe Nina Hillről, csak több humorral, kevesebb depresszióval.
    Kvízestek valóban léteznek, de amúgy még sajnos az jutott eszembe, hogy régen még a tv-ben is főműsoridős program volt az ilyesmi... Vágó István és a Legyen ön is milliomos... Aztán szépen hogy felváltották az agyatlan műsorok. :O Senki nem tudja már fitogtatni a kulturális műveltségét, az átlagnézőt meg nem érdekli, és untatja... ehh.
    Na de elkanyarodtam, bocsi, a lényeg, hogy érdekel a könyv. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy felkeltettem az érdeklődésedet :) Valóban, mennyi ilyen vetélkedő volt régen! Most meg csak elég bambulni, gondolkozni nem muszáj :(

      Törlés