2021. február 13., szombat

Olvassunk nem-fikciót!


Angolul olyan jól hangzik az enyhe franciára hajazó non-fiction, hogy sajnálom, a magyarban ez csak ennyi: ismeretközlő irodalom. Persze, érthető így is, de a non-fiction mégis kifejezi, ami a legszembetűnőbb egy regénnyel szemben: nincs benne fikció. Ha pedig fikció nincs, akkor csak az ismeret maradhat, amit közlünk. Oké. Befejeztem!

Biztos vannak mások is úgy, hogy inkább a regényeket, novellásköteteket részesítik előnyben - én legalábbis alig olvastam non-fictiont életem során. Bevallom, a suliból maradt meg rossz szokásként ez az ódzkodás, hiszen ha valami nem a fantáziára épül, akkor az csak száraz tankönyvi anyag lehet. Nos, ez nem igaz!

Ugyanis a non-fiction műfaján belül is vannak különböző kategóriák. Például memoárok, önéletrajzi kötetek, önismereti, önfejlesztő könyvek és ismeretterjesztő, tudományosabb jellegű írások (és még sok minden más). Az utóbbi időben pedig egyre nagyobb érdeklődéssel figyelem az ilyenekről szóló bejegyzéseket, videókat. Magam motiválására a moly.hu-n létre is hoztam egy kihívást, amelynek lényege, hogy egy év alatt, vagyis jövő év február végéig el kell olvasni összesen 6 db könyvet: 2 memoárt, 2 önismeretit és 2 ismeretterjesztőt.

Ha van kedvetek velem tartani, ITT tudtok jelentkezni. Ha nincs molyos regisztrációtok, akkor is olvashatunk együtt :)

Körül is néztem a kívánságlistámon, és nagyon örültem, hogy az évek óta tartó halogatásom átcsapott lelkes keresgélésbe. Meg is mutatnám, mely könyveket tervezem.

Memoár

Hilarie Burton Morgan: The Rural Diaries

A One Tree Hill Peytonjáról egyszer mát értekeztem ITT, és a memoárját azóta is ugyanolyan lelkesedéssel nézegetem a virtuális polcomon. Nagyon vonz a színésznő és családjának története, akik valamennyire maguk mögött hagyva Hollywoodot vettek egy farmot.

Lauren Graham: Gyorsan elhadarom

Bár a Szívek szállodája sokadik újranézésre már nem akkora kedvenc, mint tinikoromban, azért az első három évadot szeretem ősszel újranézni. Grahamet a Parenthood miatt is szeretem, meg úgy az egész személyisége tök vonzó, így remélhetőleg ez a könyv sem lesz csalódás.

Önismeret

Orvos-Tóth Noémi: Örökölt sors

Már régebben is (értsd: 10-15 éve) olvastam egy olyan cikket, hogy a trauma beleágyazódhat a DNS-ünkbe és ezáltal továbbörökíthető az utódnak, és így alakul ki pl. az irracionális félelem. Itt most nem olyanra gondolok, hogy jaj, ott egy pók, hanem jóval nagyobb hatásúaka, mint pl. a nemi erőszak - gyereknél/unokánál a szextől való félelem, stb. Durva példa, de ez ragadt meg bennem a leginkább. Vajon tényleg örökölhető-e? Vagy ha nem is a DNS-re mutogatunk, akkor a nevelésben is szerepet játszhat szüleink sorsa. Nem tudom, az írónő könyve pontosan milyen kérdésekben fog elmerülni, de nagyon érdekel a könyv, és remélem, találok némi választ.

Almási Kitti: Bátran élni

Almási Kitti neve időről-időre előjön, főleg molyon és blogos közegben, és mindig csak dicsérik. A Bátran élni című könyve már évek óta listás nálam, és úgy érzem, ideje adni neki egy esélyt. Bár már nem tartom magam annyira nyuszinak, mint pl. 5-10 éve, de biztos vagyok benne, hogy sokat segíthet, vagy rávilágíthat dolgokra.

Ismeretterjesztő

Marcus Rosenlund: Az időjárás és a történelem

Tamara, a Faltól falig könyvesvlog csatorna háziasszonya beszélt erről a megjelenésről, és csak emiatt figyeltem fel a könyvre. Szerintem nagyon el se jutott volna hozzám ennek a híre, úgyhogy innen is köszi neki, amiért booktuberként az ilyen kiesőbb műfajokkal is foglalkozik. A könyv lényege, hogy bemutassa az összefüggéseket a történelem és az időjárás közt, az ok-okozati tényezőket, hatásokat. Mit ne mondjak, nagyon érdekesnek tűnik, remélem, nem lesz száraz!

Giulia Enders: Bélügyek

Ezt a könyvet még jó három éve néztem ki, amikor elég durva emésztési zavarokkal küzdöttem, amelyek megkeserítették a mindennapjaimat. Bármi érdekelt, ami kicsit is erről szólt, hátha találok megoldást bajaimra. Azóta megtaláltam (tej és endometriózis), de a kötet még mindig érdekel, hiszen a biológia óra régen volt, és szerintem nem is nagyon merültünk el az ilyen témában, hiszen jaj, ez undi, meg röhögnek a fiúk, stb. Nagyon várom ennek is az elolvasását!

Ha van kedvetek csatlakozni, osszátok meg, milyen könyveket terveztek, vagy ha ezek közül már olvastatok valamit, akkor meséljétek el, hogy tetszett! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése