2021. március 16., kedd

5 környezettudatos váltás - fürdőszoba


Megértem, ha a zero waste nyomulás sokaknál már visszatetsző, nálam is az volt sokáig. Azonban amikor realizálódott bennem, hogy mennyi szemetem van - és mindezt úgy vagyok képes termelni, hogy egyedül élek -, akkor azért el kellett gondolkoznom.

Egy darabig tök büszke voltam arra, hogy szelektíven gyűjtöm a hulladékot, majd nagyon örültem, amikor az önkormányzattól kaptunk külön szelektív kukákat is, de amint megláttam, így is mennyiszer van tele a kuka, megint csak hüledeztem.

Hogyan lehetne ezt csökkenteni?

A környezettudatosabb életmód, a kevesebb hulladék termelése szerintem se működik egyik napról a másika, kell ehhez bizonyos idő, hogy az ember bepróbálja és megszokja. Azért írtam úgy, hogy "se", mert rengeteg más, környezettudatos portálról köszön ez vissza.

Vagyis: ha te eldöntöd, hogy nem használsz több műanyagot, akkor nehogy kidobd, ami megvan, hiszen az is felesleges hulladékgyártás. Ha van még a tusfürdődben, használd el, ha van tárolódobozod, azt is használd, amíg tudod, nem kell emiatt fancy üveges tárolót venned - ergo kerülöd is a felesleges vásárlást, felhalmozódást.

Ezek a tippek, amelyeket megosztok, egyáltalán nem lesznek világmegváltóak. Ebből három olyan, amelyek "lecserélését" már elkezdtem, a másik kettőnek pedig most jártam utána.

Azokat a dolgokat mértem fel a fürdőszobámban, amelyek egyszerhasználatosak, ergo majdnem mindennap újabb hulladékot produkálnak.

Ezek lecserélése, az életemben ezeknek a dolgoknak a megváltoztatása számomra is újdonság lesz, de kihívásként tekintek rájuk. Ha van kedvetek, tartsatok velem.

1. Tusfürdő helyett

Ez rém egyszerű, nagyon sokan mosakodnak most is szappannal. Emlékszem, mennyire a gazdagsággal tettem egyenértékűvé, amikor kiskoromban egy-egy ottalvós buliban azt tapasztaltam a fürdőben, hogy a kádon ott sorakoznak a műanyag flakonok. Szerettem, ha otthon is ez vár, hiszen ezekből építettem várat. Sajnos ez felnőttfejjel se változott meg - na nem a várépítés, hanem a csodálat.

Imádtam a menő márkák szezonális, illatos tusfürdőit, a külön ehhez kapható szivacsokat. Sima tusfürdő, radírozó tusfürdő, stb.

Azonban rájöttem, hiába dobható bele a szelektívbe, legalább kéthetente újat kell vennem, és csak újabb hulladék lesz belőle.

Kipróbálás alatt van egy tusfürdő koncentrátum, amiből tényleg csak egy csepp kell, és máris habzik, ezáltal pedig hónapokon keresztül eláll a kis flakon (két hónapja használom és az ötöde, ha elfogyott), úgyhogy ezt se tartom ördögtől valónak.

A szappan azonban még jobb megoldás lehet. Hiszen a legtöbbet eleve papírcsomagolásban árulják, ami könnyebben lebomlik, ha nem is hasznosítják újra, maga a szappan pedig elfogy egy bizonyos idő után. A szappan is lehet illatos, színes, szezonális.

Bár mondhatod azt, amin én is törtem a fejem: oké, de mit csináljak, amikor már annyira kicsi és vékony, hogy azzal nem lehet mosakodni? Eleinte kidobtam ezeket, azonban a vegamama (instáról már ismerhetitek a nemakarokbeleszólnide profilról) csatornáról kaptam egy jó tippet: egy kis (szappan) zsákba beleteszed a megmaradt darabokat, és aztán ezzel tudsz zuhanyozni. Ez szerintem egy szuper ötlet, hisz a maradék szappant nem kell kidobni, hanem valóban a végsőkig el tudod használni.

2. Sampon helyett

Ez egy kényesebb pont nálam, mert sose használtam szilárd sampont, és fogalmam sincs, hogy az én hullámos-göndör derékig érő hajamra milyen lesz, eleve hogyan működik, ki tudom-e utána fésülni, stb. Hallottam rosszat is, jót is a szilárd samponról, de egészen vasárnapig nem tudtam elképzelni, ez milyen lehet. Azonban találomra vetem egyet és ki is próbáltam. Nekem nem habzott, és kellett utána a balzsam, de elsőre meglepően kifésülhető lett a hajam. Kíváncsi leszek, a későbbiekben mit tapasztalok, főleg ami a fejbőrömet illeti.

Bár nem ugyanaz, de talán ide vehetném még alpontként a balzsamot is. Erre mindenféle házireceptet találtam csak, így inkább még maradnék a flakonos verziónál.Aztán ki tudja, lehet a szappan annyira beválik, hogy nem okoz gondot a kifésülés :P


3. Vattakorong helyett

A vattakorong szerintem a legtöbb nő (és férfi) életének része, hiszen erre tehetjük a tonikot, a sminklemosót, vagy a fent maradt arcradírt/arcmaszkot is ezzel lehet a legjobban eltávolítani. 

Megfigyeltem, hogy ebből mennyit használok el naponta, és ijesztő.

Szerencsére, itt elég sok alternatív megoldás jöhet szóba.

Lehet eleve szappannal arcot mosni, de ott van a konjac szivacs, amire rá lehet tenni a tonikot, én azonban ezt önmagában használom. Igaz, külön be kell áztatni, majd kinyomogatni, aztán várni kell legalább 24 órát, hogy megszáradjon és megszilárduljon, de addig is ott a szappan :)

Sminklemosásra is vannak különféle lehetőségek. Nem olyan régen egy arclemosó kesztyűt vettem, amit nagyon szeretek, mert tökéletesen lemossa a sminket. Használata után szappanos vízzel kell elmosni, nagyjából 3 hónapig használható. Azért jobban hangzik, mint mindennap kidobni 1-2 vattakorongot, nem?

Ha mégis ragaszkodnánk a vattakoronghoz, akkor lehet akár venni kézzel készített, kimosható korongokat is, érdemes a meska.hu-n nézelődni.

4. Fülpiszka helyett

A fülpiszkálót heti rendszerességgel, általában hajmosás után szoktam használni, azonban ez is böki a csőrömet. Utánanéztem, hogyan lehetne fülünket természetesebben tisztítani.

Ami a legszimpatikusabb és legevidensebb, az a vízzel való kitisztítás. Nyilván nem kell leslagozni a fejedet, de ha csak kicsit benyúlsz a hallójáratba és a vizes ujjaddal körbejárod, már az is elegendő lehet.

Hallottam még a fültisztító spraykről is, talán ezt is kipróbálom majd.

Természetesen ha problémásabb a füled, akkor érdemes orvoshoz fordulni, hogy rendesen átmossák (két rokonom is járt így, nem kellemes, de nem is fájdalmas).

5. Eldobható borotva helyett

Az, hogy ki hogyan szőrtelenít, meg mit és hol, az mindenkinek a teljesen magánügye, azonban szerintem mindenkinél található sima borotva, amivel csak átfut magán az ember, ha éppen nyár van és észreveszi, hogy nem sima a lábszára vagy a hónalja. (Aki meg köp az elvárásokra, annak hatalmas respect!)

Az egyszerhasználatos helyett érdemes olyat beszerezni, ami bár drágább, de tovább is használható. Ilyen az elektromos borotva vagy az olyan, amelyiknek csak a fejét, vagyis a pengéket kell lecserélni. Ezek több ideig lehetnek velünk, nem kell egyből a kukába dobni őket.

Ez lenne az az öt tipp, amelyet össze szerettem volna gyűjteni nem csak magamnak, hanem azoknak is, akiket érdekel ez a téma. A kihívást úgy képzeltem el, hogy lassan, de biztosan elkezdem lecserélni ezeket a dolgokat - ami még használatban van, azt természetesen elhasználom -, majd pár hónap múlva visszatérnék egy "így sikerült" poszttal, hogy megosszam veletek, mennyire élhetőek ezek az ötletek.

Elképzelhető, hogy lesz más szobába is elkalauzoló poszt, a konyhából is sok ötletet lehet meríteni, az biztos.

Ha van nektek is tippetek, vagy csak gondolatotok a témáról, a posztról, akkor azt osszátok meg kommentben! :)

Fotó: Pinerest 
Lenti fotó: Saját kép

19 megjegyzés:

  1. Jó ötletek ezek, és igazad van: ezt a folyamatot nem szabad siettetni. Fokozatosan, lépésről lépésre kell haladni, ahogy nekünk kényelmes. Ha egyik napról a másikra mindent kidobunk és zero waste eszközökre cserélünk, az óriási változás, és hát, valljuk be, felér egy lórúgással. Egyébként hajszálra ugyanilyen vattakorong készletünk van, mint amit a felső képre tettél, és nagyon szeretjük! :)

    Sajnos a szilárd samponnal egyelőre nem barátkoztam még meg, pedig ugyanazt a márkát próbáltam ki, amit olyan lelkesen használtam (a NAE-től), de valahogy zsíros tapintású maradt, ráadásul az enyém sajnos hajlamos a korpásodásra is, úgyhogy most kifejezetten ezt szeretném először kordában tartani.

    A szappan helyett szívem szerint a szilárd tusfürdőt próbálnám ki, de sajnos mifelénk elég kevés opció van erre, úgyhogy alig várom, hogy otthon beszabaduljak egy DM-be és felmérjem a kínálatot! Nagyon kíváncsi vagyok rá. :) A vattakorong helyett jó pár hónapja moshatót használunk, és nekem van arclemosó kesztyűm is, bár ez utóbbit ritkábban használom.

    Én epilátorral is szoktam szőrteleníteni, tudom, ez elég megosztó, de ha rendszeresen használom, akkor környezetkímélőbb megoldás, mint a borotva. Nem minden területen szeretem, de nagy általánosságban nem rossz alternatíva.

    Amiben viszont egyértelműen fejlődni szeretnék, az a fenntartható menstruáció. Most már egész sok megoldás van, és kaptam jó tanácsokat, tippeket is, úgyhogy nálam ez lesz a következő lépés. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hmm, miért megosztó az epillátor? :O

      Törlés
    2. Sister: Szilárd sampon kapcsán sokaktól hallom. Egyelőre nekem jó a tapasztalat, pedig a hosszú haj és a nehezen fésülhetőség miatt aggódtam. Ééés! Láttam ma a DM-ben szilárd balzsamot is... talán azzal is teszek egy próbát.
      PuPilla: Én se szeretem :D Bár megvallom, életemben először és utoljára akkor próbáltam ki, amikor 12-13 éves lehettem és nővérem rátette a bokámra. Úgy éreztem, mintha a bőröm válna.. :D Azóta se mertem neki új esélyt adni.

      Törlés
    3. Á, értem, valahogy nem értettem, miért lenne megosztó, de inkább ilyen elítélésre vagy nem tudom mire gondoltam. :D Vagy hogy nem környezettudatos. Persze, sokan nem szeretik. Én már nagyon megszoktam, és alig érzem, de a bokánál egyébként a legérzékenyebb a lábon, a tetoválás is ott fáj állítólag leginkább.

      Törlés
    4. PuPi: Valahányszor olvastam ebben a témában cikkeket, szinte mindenki a biztonsági borotvát javasolta, és baromi kevesen az epilátort. Egész biztos a fájdalommal van összefüggésben. Eleinte nekem is nagyon fájt, de ha csak igazítani kell, jobb megoldás, mint a borotva, mert végülis egy ilyen készülék hosszú éveken át használható.

      Törlés
    5. Az is egy tartós, környezetbarátabb valami - az eldobhatóhoz képest :)

      Törlés
  2. A szappandarabkás, zsákos Vegamamás ötletet köszi! :))
    Az eldobható vattakorongok mellett - sajnos nem teljesen helyett... - én is használok moshatókat, és nagyon szeretem is, próbálok minél többször inkább ahhoz nyúlni. Szilárd sampont is használtam már a Lushtól, jó tapasztalataim voltak vele. :)
    És hát ja, ne kidobd, fokozatosan cseréld le, használd a tartóját stb. :) Nekem az egyik szappanos flakonom már vagy 6 éve ugyanaz, és még mindig szuperül bírja az utántöltögetést. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen jó :D Most jelenleg konzervdobozokat csupaszítottam le, majd mostam el... az egyikben növény van :D a másikból dísz lesz. Jók ezek :D
      Lush-t sokaktól hallottam, na majd csekkolom őket is :)

      Törlés
    2. Na az se rossz, én azokat nem igazán tudom mire használni, de mindig megy a szelektívbe azért.
      A Lush tényleg jó ebben szerintem, én is kedvet kaptam újra venni tőlük (de előbb el kell fogyjon ami van, idén van ilyen kis fogadalmam is, nem veszek kencét, mert annyi van, csak tényleg amiből elfogyott/mindjárt elfogy az utolsó is).

      Törlés
  3. Ja, meg amúgy írjál még ilyeneket, ne csak a follow-upot, szerintem ez tök jó téma, és mindig gyűjthet az ember ötleteket is. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a biztatást :D Féltem ennyire eltérni a könyves témától, de ez kikívánkozott belőlem. Lesz még ilyen :)

      Törlés
    2. Csatlakozom PuPillához, nagyon jó, hogy ilyen témákról is írsz. Én azért is indítottam egy másik, úgymond mindenes blogot, mert nekem is volt vágyam kicsit másról is írni, bár még nem túl sok poszt született, én a könyvest meg akartam hagyni egy az egyben annak. Szóval írj még sokat ilyenekről (is)! :) Ráadásul szerintem sokkal jobb itt személyes tippeket cserélgetni meg tapasztalatokat megosztani, mint cikkeket olvasgatni.

      Törlés
    3. Köszi :))
      Nem is tudtam, hogy van másik blogod? Belinkeled?
      Amúgy én is szeretem a személyesebb véleményeket, sokszor nem is cikkeket keresek, hanem blogbejegyzéseket, mert azok jóval inkább a tapasztalatról szólnak, mintsem a sima ajánlásról!

      Törlés
    4. https://thelostinterviewtapes.blogspot.com

      Nemrég indítottam, kicsit olyan online naplóforma lesz ebből szerintem. Zenéről szeretnék sokat írni, de úgy döntöttem, ide jöhet minden, tényleg olyan mindenes jelleggel, csak hát erre sincs annyi időm, mint szeretném, de nem baj, majd frissítem, amikor tudom. De ezek a praktikák jók, ilyesmit én is szeretnék majd több témában, de írj te is, én szívesen olvasom ezeket!

      Törlés
    5. Nagyon jó, fel fogok iratkozni :)
      Köszi és dettó :D

      Törlés
  4. Szerintem is a fokozatosság a kulcs, ha kidobnánk, amink még van, akkor az is pazarlás lenne, plusz mindenből egyszerre beruházni környezettudatos verzióra - akár csak egy helyiségben is - azért eléggé költséges vállalkozás lenne.

    Én vattakorongot egyáltalán nem használok. Pár évvel ezelőtt meglepődtem, amikor a kozmetikusom a kezével vitte fel az arcomra a tonikot (mondjuk azóta már tonikot sem használok, csak hámlasztót, ami folyékony), azt mondta, így sokkal több jut az arcra, mert a vatta a nagy részét csak beszívja. Aztán kipróbáltam, és már annyira megszoktam, hogy furcsa is lenne vattakoronggal felvinni. Mondjuk smink lemosásánál nem tudom, ez mennyire lenne kivitelezhető, én nem sminkelek, abban az esetben jó alternatíva a mosható változat. De más esetben próbáld ki párszor, milyen a kezeddel. Csak figyelni kell, hogy ne folyjon ki az ujjaid között, rá lehet érezni.

    Fülpiszkálót se használok. :D Azt meg azért nem, mert borzasztóan száraz a fülem (sajnos az ekcéma sok helyen gyötör), és azt ajánlotta a fül-orr-gégész, hogy időnként közvetlenül lefekvés előtt cseppentsek pár csepp paraffin olajat a fülembe (ezt gyógyszertárban vény nélkül lehet kapni), jó mélyen hajoljak oldalra, hogy befolyjon, egy-egy aprócska vatta darabkával dugjam be a fülemet, és reggelre kifolyik a fülzsírral együtt. Nekem bevált, és ezt is annyira megszoktam, hogy máshogy el se tudom képzelni, ráadásul a paraffin olaj évekig elég.

    Amit ki akarok próbálni, az a menstruációs kehely és/vagy a menstruációs alsónemű, de addig még nem jutottam el a kísérletezésben, pedig az lenne talán a leghasznosabb, rengeteg szemetet termelünk a betétekkel és a tamponokkal, ráadásul az utóbbi nem is egészséges, nem is szívesen használom, csak ha nagyon rá vagyok utalva.

    Én nagy epilátor rajongó vagyok, úgy vagyok vele, mint PuPilla, én már meg sem érzem, egyáltalán nem is fáj, de nem mindenki bírja. A cserélhető fejes vagy az elektromos borotva az jól ki tudja váltani az egyszer használatosat, azért van mindig itthon az is, ha nincs időm epilálni, de igyekszem minél kevesebbet használni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fel se merült még bennem, hogy csak simán az ujjammal vigyem fel a tonikot. Kipróbálom!
      Nahát, ez a paraffin olaj is igen hatásosnak tűnik! Köszi, ezt is kipróbálom!

      Én a kimosható betéttel szeretnék először próbálkozni. A menstruációs bugyi nem tudom, kibír-e 13 órát (mivel annyit vagyok távol), de nem is akarnék annyi ideig a bugyiban lenni. A kehely nálam kiesik az endo miatt.

      Törlés
    2. Ildikó, nahát, én is kipróbálom ezt a kézzel tonikozást, nem jutott volna sose eszembe... :)

      Törlés
  5. Avilda: Tényleg, a mosható betét, arról el is felejtkeztem! Igen, az praktikusabb, és napközben lehet cserélni, bár otthon az alsónemű is jó lehet, de egyszerre nem hiszem, hogy kétfélét vennék, egyelőre szerintem majd kipróbálom a mosható betétet.

    PuPilla: Magamtól én sem gondoltam volna rá, és nem is környezettudatosság vitt rá, hogy így csináljam, egyszerűen nekem praktikusabb volt, miután kipróbáltam, de ma már környezetvédelmi szempontok miatt sem térnék vissza a vattakorongokra.

    Majd írjátok meg, bejött-e ez a kézzel felvivős módszer, kíváncsi vagyok!

    VálaszTörlés