2021. március 8., hétfő

Aurélia Beaupommier: Varázslatos sütemények


A popkultúrából ötleteket merítő receptkönyvre nővérem hívta fel a figyelmemet. Ő Mary Berryt rendelt, én meg ezt. Szerintem az előbbivel jobban jártam volna.

Egy időben megfogadtam, hogy internetes "mezei" receptekből nem kérek többet - ugyanis ha valami nem jó, hibás, nem tudod jelezni (vagy talán tudod, de most ki fog e-maileket írogatni a mindmegette meg receptneked ügyfélszolgálatára), de sokszor még komment szekció sincs, ahol menne a veszekedés, hogy 300 g liszt helyett elég a 250 g is.

Azonban a receptkönyvekkel is vigyázni kell, főleg a külföldi, fordításon átesettekkel. Ez egy francia kötet, a fordítással nincs is gond, azonban bárhol is kerestem a kiadói infóknál, sehol sem láttam, hogy szakmailag ellenőrizte volna valaki. Sőt, még bele is írták, hogy nem vállalnak felelősséget - sem az író, sem a kiadó - a tartalmi pontosságért. Ok. Belelapoztam más receptkönyvembe - nem igen találtam ilyen szöveget, sőt inkább külön kiemelték a szakértők neveit, akik átnézték a recepteket.

A könyv maga egyébként nagyon szép, csillog-villog, gyönyörűek a képek na meg a sütik. Ahogy írtam a kezdőmondatban, az írónő a popkultúrából, vagyis filmekből, sorozatokból merített. Vannak azért e téren is furcsaságok szerintem. De erről majd később.

Nem minden recepthez kapunk képet, amit én csalódásként éltem meg először, de később úgy voltam vele, jobb is, ha nincs mihez hasonlítani. Aztán kapunk valamiféle leírást, ami, gondolom, humoros vagy nem is tudom, de olykor semmitmondó. Például a Bűbájos boszorkákból három recept is van. Az egyik dereng a sorozatból, így a másik kettő előkerülését se firtatom, de kérdem én: ha a sorozatban Piper a nagy szakács, miért Phoebe kekszét meg Paige tortácskáját ismerjük meg? Na jó, Pipertől is van süti, de a szöveg mellette??: emiatt lett híres CUKRÁSZ! Mi van? Piper nem cukrász? Piper séf, könyörgöm. 

Gondolom, az ilyen nyalánkságok nem a fordítás miatt fordultak elő, úgyhogy kérdem én: ha ennyire nem járt utána se az írónő, se a kiadója a receptek forrásának és ennyire nem nézték az adott sorozatot, akkor ezt így miért kellett? Jobb így a marketing?

Hiányoltam egyébként ilyen esetekben valami epizódszámot vagy konkrét jelenetet-határozót, ahol ezek a sütik felbukkannak. Van, ahol előfordul, de sokszor csak rébuszokban beszél a költő.

De akkor térjünk is a fontosabb kérdéskörhöz, avagy, milyenek a receptek? 

Nos, először is átnéztem a könyvet, megcsodáltam a képeket. Utána receptek szerint is elolvastam, és bejelöltem, melyik az, amihez egyszerű hozzávaló kell, tehát ami itthon is tuti megvan, és amihez már le kell menni a boltba. Hozzáteszem, az pozitívum, hogy nem kellenek nadragulya gyökerek meg északi-sarkon fellelhető hóbuckából származó ehető virágszirmok. Ez legalább jó pont.

Elkezdtem az egyszerűekkel. Összesen eddig 4 receptet készítettem el. Egyik sem nézett ki úgy, mint a képen. Nyilván ilyenkor az ember magát okolja: nem jó az alapanyag, valamit félrenéztem, rossz a sütőm, stb. Azonban mindent ellenőriztem, és mégsem sikerült. Az már más tészta, hogy ezek a sütik rettenetesen édesek, de tényleg: az egyik sima kis recepthez 750 g (!!!) cukor kell!

Jó, hát nem sikerültek, van ilyen. Azonban nem ezek életem első kekszei, sütijei. Csináltam közben más édességet, és lám, minden jól működött. Úgyhogy nekem eddig nem jók a tapasztalataim ezzel a könyvvel kapcsolatban. De hé, ez még csak 4 recept, marad 86.

De csak hogy lássátok, mik nehezítik meg a dolgomat:

Szellemirtók receptnél a felsorolásnál 1 tojást ír, majd a leírásban úgy írja, hogy "tojásokat". Imádom. Miközben nem egy netes receptről van szó, hanem egy olyanról, amit átnéztek, és amiért pénzt kértek. NE LEGYEN BENNE ILYEN! Erre is írtam, hogy szerintem egy cukrász se nézte át ezt a kötetet. Azért nem mindegy, mennyi tojást teszek a sütibe.

Meg valamelyiknél "sütést" írt, miközben sütni nem is kellett...

Egyelőre nem vagyok elájulva a sütiktől, mert őszintén szólva mindegyik tök egyszerű süti, semmi extra nem volt a Szellemirtósban sem (sima csokik keksz), vagy Phoebe sütijében (sima keksz, beledobálva némi kandírozott gyümölcsöt, mert jól hangzik), úgyhogy ezek inkább látványosak, de nekem egyelőre semmi pluszt nem adott a filmekhez/sorozatokhoz.

Most úgy döntöttem, hagyom a kekszeket, és csinálok valami egyszerűt, mondjuk forró csokit vagy répás "kenyeret". De ha ezek se válnak be, akkor ettől a könyvtől én meg is válnék.

Ha kíváncsiak vagytok, hogy haladok, nézzetek rá az instagram (avilda27) oldalamra, ott több mindent találtok.

2 megjegyzés:

  1. Fú, hát ez elég gázul hangzik... Azt hinné az ember, hogy azért lektorálja valaki a recepteket, pláne egy szakácskönyv esetében. Én még Viszkok Fruzsinál figyeltem fel rá, gondoltam, majd alkalomadtán belelapozok, hogy megnézzem, milyen, de ezek szerint kár megvenni.

    Egyébként én most már elég jól meg tudom szűrni a recepteket, meg van annyi tapasztalatom, hogy ha valami nem működik, akkor sem esem kétségbe. :) Plusz általában csak kiindulásnak veszem, van, hogy módosítok rajta, vagy valami mást használok bele. Én inkább azzal szoktam szenvedni, hogy kettőnknek ne csináljak túl nagy mennyiséget sütiből, úgyhogy ha meglátom, hogy 12 db-ra szól, mindig felcsillan a szemem, mert az pont ideális nekünk! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Viszkok Fruzsi is megcsinált egy olyat, ami nekem mondjuk nem sikerült, úgyhogy simán lehet, hogy én bénázok valamit ennyire, de azért 5, sőt már 6 édességnél nekem ez nem állja meg a helyét.
      Tegnapelőtt este egy egyszerű ki tejes-tojásos italt próbáltam ki, ami finom volt, de pudingszerűnek kellett volna lennie. Megcsináltattam egy barátnőmmel, akinek valamennyire sikerült, de nem értjük... lehet, hogy nem csak a sütőm, de a mikróm is rossz.

      Direkt nem akartam ezeket a recepteket kiindulásnak venni, hozzáadni lisztet, kevesebb cukrot tenni bele stb., mert pontosan úgy akartam elkészíteni, ahogy az ott le van írva, hogy így milyen a recept. Hiszen így kellene működnie, ez a receptkönyv lényege, ezért kérnek ezért pénzt.

      Az arányosítás más, amikor felezed vagy negyedeled az adagokat. Amúgy itt mindenféle van, de inkább sok embernek szól: 6 főre, 30 darab, ilyesmik.

      Törlés