2021. március 5., péntek

Kéne olvasni pár verseskötetet

Sose gondoltam szégyenként arra, hogy olvasmányaim között nincs verseskötet. Maximum egy elbeszélő költemény - Petőfitől Az apostol, amit nagyon szeretek. Pedig gimis koromban sok verset olvastam, kedvenceim közé tartozott Ady, Kosztolányi, Berzsenyi, Radnóti és Babits (akiknek idézetei ott lógtak a parafatáblámon és az ajtómon). Azonban teljes verseskötetet sose olvastam. 

A versek számomra rápihenősek - olykor elolvasok, meghallgatok egyet vagy magam is hangosan felolvasom. Főiskolás koromban ezt külön gyakoroltam, hogy szebben tudjak beszélni, jobban hangsúlyozzak, stb. A magyar kortárs versek nem tetszettek soha túlzottak, bár hozzáteszem, alig-alig botlottam bele, de mind negatív volt, lejöttem az életről. 

A Facebook azonban az utóbbi időben folyamatosan feldobott videókat költőkről, akik előadják a saját verseiket. Nem felolvassák, hanem megtanulják és remek stílussal elmondják egy színpadon - ha jól tudom, ez a slam poetry. Két írót szerettem meg ezáltal, és ő miattuk merült fel bennem, hogy több verset kéne olvasnom.

Igaz, ők amerikai költők, tehát verseiket csak angol nyelven olvashatom, de bevallom, a fordított verseket annyira nem is szeretem, kivéve a Ne jöjj el sírva síromig c. művet, amelynél a magyar nyelv miatt szerintem sokkal szebb. Mindazonáltal szeretem az angol nyelv játékosságát, egyszerűségét, érthetőségét.

El is határoztam, hogy ennek a két fiatalembernek a verseskötetét meg is veszem. Hogy kikről van szó? Az egyik Phil Kaye, a másik Rudy Francisco. Előbbitől a When Love Arrives című előadás fogott meg, szerintem már legalább ötször megnéztem, és még többször meg fogom, annyira csodaszép az a vers. Utóbbitól pedig a To The Girl Who Works At Starbucks - az ő felmondása kicsit pörgősebb, olykor agresszívabbnak érzem, de ez passzol is hozzá. A két kötet pedig, amit kinéztem tőlük:



Szeretném ezeket idén megvenni; hogy ha már tágítom a műfajokat, akkor a vers is legyen közte.

Na, de illene magyart is olvasni, nem? Illene, de mit?

A kicsiknek szólóak nyilván nem érdekelnek, Tóth Krisztinától ráz a hideg (ő ijesztett el annak idején, de nem csak verseivel, hanem novelláival is), így ki marad? Moly.hu-n gyakran szembejön velem Simon Márton vagy Závada Péter, Facebookon Lackfi, akit csípek amúgy.

Olyan magyar költőt keresnék, akire az optimizmus, a jókedv, a reménykeltés jellemző. Keresgélek még, lehet, meg is próbálkozom random egy-két szerzővel, de érdekelne, ti kiket olvastok, kiket tudnátok ajánlani? Nyugodtan ajánlhattok angol költőket is :)

4 megjegyzés:

  1. A slam poetry kicsit más, azt direkt élőbeszédre - előadásra írják, ált. vmi aktuális (politikai) témában.
    Nekem tavalyi felfedezésem Szlukovényi Katalin, akitől az Álomkonyha kötet nagyon tetszett. Fodor Ákost is ajánlom, mert könnyen befogadható - sokan is szeretik.
    Magyar slampoetrysek és költők: Simon Márton és Závada Péter - őket is érdemes megnézned.
    Erdős Virág nagyon jól játszik a nyelvvel, nekem az Ezt is el c. kötete teszett a legjobban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ma is tanultam valamit, köszi :)
      Illetve köszi az ajánlásokat is, felveszem ezeket a listámra :)

      Törlés
  2. Nekem az örök szerelmem Varró Dani, úgyhogy ha tőle még nem olvastál, akkor vagy a Bögre azúrt, vagy pedig a Szívdesszertet ajánlom. De a legutóbbi verseskötete, a "Mi lett hova?" se rossz választás! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi :) Azt hittem, ő csak gyerekverseket ír.

      Törlés