2021. április 26., hétfő

Témázunk - Irodalmi helyszínek


A mostani közös téma nem más, mint a környezetünkben fellelhető irodalmi helyszínek, illetve a bakancslistás országok, városok, ahova szívesen eljutnánk egy-egy irodalmi mű hatására.

Nagy örömmel kezdtem bele ennek a posztnak az összeállításába, mivel lakhelyem több mindenről is híres. 1800-ban Kápolnásnyéken született Vörösmarty Mihály - róla nevezték el az általános- és középiskolát, ahova magam is jártam három évet. Vörösmarty egyébként Székesfehérvárra járt gimnáziumba, ami tőlünk nagyjából 20-25 kilométerre van - főiskolai tanulmányaimat én is itt kezdtem el.

Nyéken megtekinthető az író, költő szülőháza, amelyen belül található a múzeum. Középiskolásként voltunk itt, meg is ragadott egy portré Vörösmartyról, amelyen lánya kézírása volt található, és a szöveg így szólt: Apám ezen arczképét jónak találom. Ezt azóta is idézem, ha apámról látok egy jól készült képet.
Megtalálható még a Vörösmarty park és a róla mintázott szobor is. Ebben a parkban szoktak lenni az ünnepségek, feldíszítik a teret karácsonykor, de volt olyan is, hogy kézműves vásárt tartottak (BC - Before Covid).

A mellettünk lévő Gárdonyban született 1863-ban Gárdonyi Géza. Nem, a város nem róla kapta a nevét, hanem Gárdonyi kereszteltette át magát, amikor újságíró lett. Itt megtalálható egy hozzá köthető emlékház, illetve a Rönkvár is, ami az Egri csillagok rajongóinak kedvez, hiszen ez Eger várának kicsinyített mása.

Ha a Velencei-tó környékén jártok, ajánlom ezeket megtekinteni.

És hogy nekem mi szerepel a bakancslistámon? 

Leginkább az elolvasott regények színhelyei fognak meg, mint például 

  • Észak- vagy Dél-Karolina, ahol rengeteg Nicholas Sparks és Mary Alice Monroe, Sarah Addison Allen könyv játszódik.
  • Szívesen eljutnék még Massachusettsbe is, ami jó pár Alice Hoffman regény színhelye - maga az írónő is itt él.
  • Vonz Párizs Maigret felügyelő miatt.
  • Valamilyen Cédrusligethez vagy Chesapeake Shores-hoz hasonló kanadai határhoz közeli kikötővárosba is nagyon szívesen ellátogatnék.

 

Többiek bejegyzései a témában:

Sister https://jesuisesztelle.blogspot.com/
Nita http://konyvgalaxis.blogspot.com/
Dreamworld https://dreamworld-books.blogspot.com/
Boglinc https://booktasticboglinc.blogspot.com/
Deszy http://www.deszy-konyv.hu/
Kata https://papirkaktusz.wordpress.com/
Pupilla http://pupillaolvas.blogspot.com/
Dóri https://ittvalahol.blogspot.com/

12 megjegyzés:

  1. Ha tudtam is, hogy Vörösmarty és Gárdonyi is a környéken született azóta elfelejtettem - köszi, hogy barangoltál velünk!
    Ezen jót mosolyogtam, kedves történet - a tiéd és Vörösmarty lányéé is :D "Apám ezen arczképét jónak találom. Ezt azóta is idézem, ha apámról látok egy jól készült képet."
    Az álom úticéljaidra én is ellátogatnék, főleg Párizs és Kanada, jó az USA több állama is vonz!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Annyira megtetszett az az arculati jóváhagyás, imádom! Ha esetleg ott jársz, nézd majd meg a portrét :)

      Törlés
  2. Gárdonyban voltam én is valamikor, talán osztálykiránduláson? Mondjuk nagyon untam, de én hajlamos voltam tényleg nagyon utálni ezeket a muszáj-nézéseket. ;D
    Kanada ♥ Huh az is szuper lehet, meg USA különféle területei is, sosem jártam még arra. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megértem :D Hasonlóan éltem meg ezeket, pedig visszagondolva fene jó helyeken jártunk.
      Európán kívül én sem voltam még sehol, de valamelyik Karolinába szeretnék egyszer eljutni, főleg egy B&B-be :D

      Törlés
  3. Bevallom, nem tudtam róla, hogy létezik kicsinyített más az Egri várról, de ezt egyszer látnom kell. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) Bevallom, én meg még nem is jártam ott :D

      Törlés
  4. Ebben nagyon sok új információ volt, köszönöm! :)
    (És jókat mosolygok, hányan hányféle okból szeretnénk Párizsba menni.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) Érdekes, pedig sokaktól hallom, hogy Párizs végül csalódás volt nekik. Mondjuk én nem is romantizálom túl, hallottam, hogy viselkednek a turistákkal, meg hogy elég koszos is tud lenni, de ez pont illik is Maigret felügyelő kalandjaihoz :D

      Törlés
  5. Nagyon szuper, hogy ennyi érdekes, irodalmi vonatkozású hely található a környékeden. :) Az a kicsinyített vár engem is eléggé felcsigázott, de a többihez is megjött a kedvem! :) Úgyis lenne mit felfedezni a Velencei-tó környékén, és ezekhez most klassz tippeket kaptam. Köszi! :)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon érdekes dolgokat írtál a környékedről, nem is tudtam például, hogy Gárdonyról nevezte el magát Gárdonyi. Az egri vár másolata meg bakancslistás. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bevallom, ez nekem is újdonság volt :D
      Remélem, sikerül eljutnod errefelé :)

      Törlés