2020. április 20., hétfő

Idei fogadalmam: kiadóktól vásárolni

Nagyon remélem, hogy nem a próféta szólt belőlem, amikor kijelentettem, hogy idén csak a kiadóktól vásárolok, de mégis úgy alakultak az események, hogy marha nagy szükség van az olvasók segítségére, hiszen a járvány betett. (Erről egyébként már volt poszt.) Nincs Könyvfesztivál, szerintem Könyvhét se lesz (de ne legyek ennyire pesszimista), bezártak a nagyobb könyvesboltok, és bele sem gondolunk, a kisebb kiadóknak mit jelenthet most ez a visszaesés. Azért páran belegondoltak, van kiadó, amely elég részletesen tájékoztatja is a vásárlóit.

Forrás
Eleve azt a pár alapdolgot érdemes tudnia szerintem minden könyvmolynak, hogy
  1. a kalózkodás tönkrevághat egy teljes megjelentetést vagy sorozatot
  2. az olyan könyvesboltokban megvásárolt könyvek után, mint a Libri, Alexandra, Bookline stb., a kiadónak csak a bevétel 50%-a jár
  3. ha közvetlenül a kiadótól rendelsz, a teljes bevétel náluk marad
Mindez nyilván elhatározás kérdése, hiszen mindenhonnan jönnek az akciók, állandóan újabb és újabb könyveket "kell" megvennünk, mert ugyan már, könyvmoly már, nehogy a könyvvásárláson agyalj. Ezzel nem értek egyet. Mindezt saját tapasztaltból mondom, és emiatt is döntöttem úgy, hogy inkább havonta költök el akár kisebb, akár nagyobb összeget egy kiadónál, hogy ezzel is kontrolláljam magam. Hiszen előtte minden kis akcióra ugrottam, és az olvasatlan könyvek csak gyűltek és gyűltek, aztán még ott a könyvtár is, meg más könyvmoly ismerősök, akik kölcsönadnak regényeket. Tudom, sokan vannak úgy, hogy ezer olvasatlan könyv se elég, le kell csapni mindenre, de nekem az ötven volt a bűvös szám. Ráadásul el se férek... Úgy éreztem, most kell megálljt parancsolni magamnak.
Tavaly sikerült is két hónapig megállnom, hogy könyveket vásároljak, de az szörnyű volt, ez a kis kényeztetés azért kell. Így az év végén a kiadós verzióra jutottam, hiszen így mindenki nyer.

Hogy is néz ez ki?
Minden hónap elején (általában fizuosztáskor) eldöntöm, kitől rendelek. Majd megnézem a kínálatot, az akciókat. Van egy maximum összegem (ez általában az ingyenes kiszállítás eléréséhez szükséges összeg), de volt olyan is, hogy csak két könyvet rendeltem. Ez a jó ebben, hogy lehet, egy kiadótól hat könyv is érdekel, de egy másiktól csak egy.


Kiktől rendeltem eddig?
Január - Agave: akció volt, így beszereztem 5 regényt + 1 színezőt (amihez azóta se vettem jó tollakat/filceket)
Február - Helikon: innen 6 könyv jött velem haza, Agatha Christie-k és Zsebkönyvek (imádom!)
Március - Európa: meglepődtem, mert csak két könyv érdekelt. Miért van ilyen kevés Stephen King? Hát ők az anyakiadó!
Április - Könyvmolyképző: régóta nem rendeltem tőlük, mert azt hittem, semmi nem érdekel az ő kiadásukban, erre négy könyv is házhoz jött, ráadásul pont valami meglepetés könyv akció volt, így kaptam egyet pluszba.

Tehát itt tartunk most, és az eddigi tapasztalok jók. Nem kívánkozom még több könyv vásárlása után, és mindig várom a hó elejét, tervezgetek, izgatott vagyok.

Azért az én megállapodásomban is vannak kiskapuk.

Kivételt teszek, ha:
- az adott könyvet (egy adott kiadásban) már sehol sem kapni (pl. Ne engedj el a régi Carthaphilus verzióban vagy a Sóbálvány, amit másfél évig kerestem)
- angolul szottyan kedvem olvasni - ilyenkor irány a bookdepo! Eddig kétszer fordult elő, hogy behúzott nyakkal arra vettem az irányt: egyszer szülinapomkor, amikor a szokásos Alice Hoffman könyvvel leptem meg magam, illetve pár hete, amikor Az Úr sötét anyagait vettem meg egyből díszdobozos kiadásban. Azóta is várom, hogy ideérjen, de türelmes vagyok!

Ezzel még el tudok számolni ami a lelkiismeretet és a számonkérést illeti.

Összegezve nagyon ajánlom mindenkinek ezt a beszerzési módszert, hiszen ezzel a kiadókat is támogatjátok. A következő vagy a GABO vagy a 21. század lesz :)

3 megjegyzés:

  1. Majd Az Úr sötét anyagai díszdobozról muti képeket! :)
    Szerintem tök jó a módszered amúgy! Én az Agavétól rendeltem, félárast is meg nem félárast, csak hát alig van könyvük, ami érdekel is, és nincs meg... De azért mindent bezsákoltam, a felét a férjem kapja majd. :) (elspájzoltam belőle)
    Majd körbenézek még, de azért jó lenne nem túl sok pénzt elverni könyvekre. xD De annyival mindenképp szeretném az adott kiadókat támogatni, amennyit a könyves eseményeken elköltöttem volna. Szerintem egyébként nem vagy pesszimista, nem hiszem, szerintem sem lesz könyvhét, vagy biztos nem akkor, amikor lenne. :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindenképp :) Ha nem is itt, az insta oldalamon tuti lesz. Amúgy ezt a faját rendeltem meg: https://www.bookdepository.com/His-Dark-Materials-Wormell-slipcase-Philip-Pullman/9781407188997?ref=grid-view&qid=1587455376457&sr=1-4
      Gondolkodtam egy másik, nagyon szép köteten is, de az egyben tartalmazta a trilógiát, és nem úgy nem túl utazóbarát :D

      Köszi :) Ha kell valami ajánlás az Agavétól, akkor szívesen :D
      Az amúgy szerintem is jó, hogy annyival támogatod őket, ammenyit a könyvfeszten költöttél volna :) Biztos sokan tesznek majd még így :)

      Hát én már nem tudom, mi lesz... több kolléganőm is anyuka, egyikükkel beszéltük, hogy már nagyon unja ezt az egész helyzetet, és reméli, májustól visszaáll a rend, de szerintem nem fog. És akkor már jön egyből a nyári szünet... Szeretnék optimista lenni, de most olyan, mintha egy helyben állnánk és várnánk, mi történik :/

      Törlés
    2. Nagyon szép kiadás, láttam instán is. :)
      Valóban az annyira nem felhasználóbarát, ha omnibus az egész.

      Oh, köszi, ismerem az Agavét átólzettig, csak hát a nagy része tényleg már birtokomban van. :D

      Végülis az Európa Kiadótól és a Nyitott Akadémiától rendeltem, összesen 6 könyvet magamnak, meg egyet ajándékba. :) Szóval szerintem kb. ott vagyok majdnem, mint a feszten költöttem volna - bár ott mindig megvan az elcsábulás esélye az akciós dobozoknál, meg a peer pressure. :D

      Unni mondjuk én nem unom, inkább ez a bizonytalanság, meg tehetetlenség szar. Szerintem talán kb július lesz valami a régi normálból, kivéve ha már most visszaállítanak mindent, és annyira tele leszünk ettől fertőzöttel, hogy őszig semmi...

      Törlés