2021. január 20., szerda

Booktuber ajánló


A címet vegyétek kétértelműnek: nem csak én ajánlok nektek pár booktubert, hanem szeretném, ha ti is megosztanátok, kiket követtek, miért szeretitek a videóikat, stb.

Először is, mi az a booktuber? Olyan könyvmoly, aki a könyvekről nem ír, tehát nem blogger, hanem beszél, vagyis vlogger. A Youtube-on vezeti a csatornáját, ahol könyvértékelések, könyvajánlók mellett sok-sok témában készít videót.

Emlékeim szerint talán 5-4 éve robbant be a magyar könyvmoly közegbe ez a kommunikációs forma, és az akkoriban megjelenő videók közül meg is néztem párat, de sajnos a minőség mellett az artikuláció is igen gyenge lábakon állt. Ez nekem a mai napig nagyon zavaró, ezért kifejezetten öröm látni, hogy azóta mennyit fejlődött a vlogger-társadalom, hogy az újak is minőséget tesznek fel, összefüggően tudnak beszélni és ami a legfontosabb: értem is, amit mond. Talán kegyetlen, de ha eltelik úgy 3-5 perc, hogy alig értem, amit mond, mert nem nyitja ki a száját, vagy a mikrofon recseg, nyomok egy stopot. Nyilván még közrejátszhat a csatorna bekövetésének esélyénél az, hogy milyen zsánereket ölel fel a vlogger: csak ifjúságit olvas, vagy sci-fit vagy mindenfélét? Mennyire tartalmasak az ajánlói? Mond valami újat? Érzem rajta, hogy a saját stílusát teszi bele? Változatosak a videói? Jól szórakozom? Fedezek fel új olvasmányokat? 
Ezek alapján állítottam össze ezt a - számításaim szerint nulladik - booktuber ajánlót.

A legeslegkedvencebb a Faltól falig könyvesvlog, ami ősszel indult el. Tamara hangja megnyugtató, választékosan fogalmaz, ajánlói mindig elérik, hogy érdekeljen egy-egy olvasmány. Csak miatta a kívánságlistámra került pl. Az utazómacska krónikája, az Égig érő történet, a Fordulópont, a Levelek az árnyékvilágból, A méhek története és A félkegyelmű.
Bevallom, néha van az úgy, hogy másnál beletekerek a videóba, ha nem ismerem az adott könyvet pl. a havi összegzésnél, de Tamarától mindent meghallgatok! Leginkább szépirodalmat olvas, és számomra ez azért nagyon hasznos, mert ez a zsáner évek óta kiesett, főleg a kortársakat nem ismerem, így külön öröm, hogy van kitől ötleteket kapni.
Tamaránál tetszik az is, hogy nem spékeli meg videóit rengeteg vágással, nincs is erre szüksége, mert egyszerűen magával ragadó az előadásmódja. Nézzetek bele valamelyik videójába :)

Második kedvencem egyben a legelső vlogger, akit bekövettem, és eddig az egyetlen, akinek az összes régi videóját is visszanéztem. Ez igen nagy teljesítmény volt, tekintve hogy a Pergamenre hányt szavak csatorna évek óta üzemel. Evelin egy nagyon kedves, életvidám fiatal nő, aki elég sokszínűen olvas, és nagyon sok tartalmat gyárt. Az ő csatornája győzött meg arról, hogy érdemes jobban figyelni a vloggerekre, mert minőségi felvételeket készítenek és érdekes témákat dobnák be. Evelin ráadásul más felületen is nagyon aktív, én még egy komolyabb jövőt is el tudnék neki képzelni (amolyan Szabados Ági féle könyvesboltot meg könyvkiadást), úgyhogy érdemes "szemmel tartani" :). Könyvek miatta a kívánságlistámon: Outlander, Agathe, Familiárisok és neki köszönhetően fedeztem fel Matt Haiget is :)

Az Andi kis könyves világa lesz a másik olyan csatorna, amelynek valamikor visszanézem az összes videóját. Egyelőre ismerkedem vele, és bár eleinte zavart Andi gyors beszéde, de hadarásnak nem nevezném, nagyon okos dolgokról beszél, ismertetői széleskörűek, figyelemfelkeltőek. Amennyire pár videója alapján meg tudom mondani, inkább fantasyt, sci-fit olvas, de nem azokat, amelyek amúgy is rengeteg figyelmet kapnak. Nekem legalábbis pl. az An ​Unkindness of Magicians teljesen kimaradt, és nagyon örülök, hogy Andi angol könyvekről is megemlékezik. Őt azért is emelném ki, mert úgy érzem, videói témái nem annyira tucatok, legalábbis a gondolatai, értekezései nagyon egyedivé teszik a csatornáját.

Utoljára, de nem utolsó sorban megemlíteném a Book of Hails csatornát, ami egy kicsit kakukktojás, mert számomra túl sok a fantasy és ifjúsági, de Hails egy nagyon pörgős, szimpatikus lány, így azért bele-belenézegetek a videóiba. De ha titeket főként ez a zsáner vonz, akkor tökéletes választás a csatorna :) Azért számomra is hasznosak a videói, hiszen pl. a Fellegszálló és A medve és a csalogány miatta került fel a listámra.

Illetve említés szintjén ott van még a 

Timi's Books - szintén szimpatikus, csak nagyon nem érdekelnek a könyvek, amikről beszél :D (romantikus, ilyen pöttyös, olyan pöttyös, ifjúsági, new adult, mesekönyvek)

Just a Bookish Soul - sajnos Dominika nagyon régóta nem készített új videót :(

Ti kiket szoktatok követni, kit ajánlotok? Angol booktubereket is követtek? :)

2 megjegyzés:

  1. Az utóbbi évben nagyon berobbant a magyar booktube, egyre több csatorna tűnt fel. Tamara videó is fent vannak a várólistámon, mert csupa jót hallottam róla.
    Én őket ajánlom még: BatLibrary, Nalina, OlvaZsófi, Szövegbűvölő, Matilda (bár ő inkább ifjúsági vonalon mozog).
    Andi videóit én is szeretem, főleg mióta visszatért - tavaly megújult egy kicsit a csatornája.
    Nekem is fontos, hogy kinek milyen a hangja, a stílusa - volt akit a felsorolásból sosem tudtam megkedvelni, de volt olyan akinek eleinte fura volt a hangja aztán megszerettem, mert annyi érték van a videóiban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tamara neked szerintem tuti bejön majd :)
      Köszi, felírtam őket - Matilda csatornájával megpróbálkoztam a múltkor, de 3-4 videó után abbahagytam :/.

      Törlés