2020. november 15., vasárnap

Ismerd meg a romantikus olvasót! tag

Ezt a taget még Abstractelfnél láttam a múlt hónapban és nagyon megtetszett. Azonban nem annyira zsánerem a sci-fi, mint szeretném (idén csak öt ilyen könyvet olvastam), ezért inkább romantikus verzióban tölteném ki. Mostanság elég sok romantikust olvasok, de abból sem az erotikusat (tavasszal mondjuk adtam esélyt egynek és nem volt rossz - leszámítva az irreális szexjeleneteket), hanem inkább a családregénnyel keveredőket. Nézzük is ezt a taget!

1. Mi a romantikus eredettörténeted?

Ha a "sima" romantikus történeteket nézzük, akkor Nicholas Sparks A leghosszabb út című vékonyka kötete indított el ezen az ösvényen. Egy időben rengeteget olvastam tőle, imádtam a letisztult stílusát, az egyszerűségét, a tragédiáit. A könyvre pedig úgy találtam rá, hogy láttam a belőle filmet. Ekkor 16 éves voltam, és bármennyire is le akartam tagadni, imádtam Sparks romantikus történeteit.

Ugyanabban az évben viszont berobbant az Alkonyat, ezáltal pedig a fantasy világában játszódó romantikus történeteket is megszerettem. Emlékszem, mekkora újdonságnak számított ez akkoriban: egy vámpír/vérfarkas/tündér stb. is lehet szerelmes, aztaaa!

2. Ha főszereplő lehetnél egy romantikus regényben, ki lenne az író és milyen toposzt (trope) szeretnél mindenképp a történetedbe?

Nos, mostanság nagyon tetszik Debbie Macomber Cedar Cove (Cédrusliget) sorozata, és simán élnék ott, bár tuti, hogy lenne valamilyen problémám, de a végén csak megtalálna a happy end. Azonban ha valami komolyabbra vágyom, akkor inkább Mary Alice Monroe-t mondanám, a toposzom pedig valami olyasmi lehetne, hogy vezetek egy B&B-t és mellette Turtle Ladyként szelem a partot hajnalok hajnalán, majd belebotlanék életem szerelmébe - nyilvánvalóan. 

Régi szerelmet nem élesztenék fel újra (mint elcsépelt kezdés), mert az ex nem hiába ex (sosem értem az ilyen alapsztorit, általában kerülöm is), ahogyan két csávót se szeretnék, akik harcolnának értem. Anyámékhoz se szívesen költöznék vissza :D

3. Mondj egy idén olvasott romantikus könyvet, amit szeretnél, ha többen olvasnának.

Edith Wharton könyvei. Nem kifejezetten romantikusak, vagyis a szerelmi történetek árnyoldalát mutatja be, de szerintem A vigasság háza az egyik legszebb és legtragikusabb történet volt, amelyet valaha olvastam.

De ott van még Ford Madox Ford Az utolsó angol úriember tetralógiája, amelynek a harmadik részét olvastam idén, és annyira boldog voltam a végén, hogy pityeregtem is rajta. 

Jó lenne, ha ezt a két írót többen olvasnák.

4. Mi a kedvenc műfajod a romantikuson belül? Melyik alkategóriából nem olvastál annyit? 

Bevallom, nem tudom pontosan, mik az alfajai. Az erotikust nem nagyon szeretem, mert pl. a Keserédes is elég jó volt, de a szexjelenetek szerintem szörnyűek, és ez még nem is az a fajta valószínűleg, amin nagyon kiakadnék. Nem szeretem, mikor fokozzák az írók a helyszínt, a pózt, a vulgaritást és a védekezésre nem gondolást, a dominanciáról ne is beszéljünk. Általában pedig a legszebb erotikus leírások a nem is erotikus könyvekben akadnak.

A kedvencem egyébként az a műfaj, ami lehet, hogy nem is létezik. A kisvárosról szóló Cédrusliget féle könyvecskék, amik több szálon futnak és számtalan problémát felsorakoztatnak a szereplők mögött, és a szerelmi szálak egy-egy fázisát látjuk: amikor még nem jöttek össze, amikor akadályokba ütköznek, amikor már házasok, amikor éppen válnak, amikor elmúlt ötven éves az ember, amikor tragédia van mögötte, egyedülálló anya, stb. Kisvárosi romantikus, talán?

A másik a családregénybe bújtatott romantika, ahol nem feltétlenül az a lényeg, hogy a két szereplő mikor jön össze, hanem hogy a főszereplő megoldja-e a dolgokat a családjával. Ilyen pl. Mary Alice Monroe The Beach House sorozata.

Van még egy, ez pedig a mágikus realizmus, vagyis azok a varázslatos kisvárosi/nagyvárosi regények, amilyeneket példának okáért Sarah Addison Allen vagy éppen Linda Frances Lee ír.

5. Ki az a romantikus író, akinek minden könyvét megveszed?

Mostanság Mary Alice Monroe, Debbie Macomber és lassan visszatérek Nicholas Sparkshoz is. Azonban idén új felfedezettem lett Abbi Waxman, illetve Edith Wharton.

6. Hol találsz általában romantikus ajánlásokat? (Moly, Goodreads, YouTube, Podcastek, Instagram...) 

Nehéz kérdés, mert molyon inkább az a fajta jön velem szemben, ami nem érdekel (erotikus, ifjúsági vagy new adult), úgyhogy nehéz megkeresni azt, amit kifejezetten magaménak éreznék. Hallgatok a barátnőim ajánlására is (Edith Whartonra is így találtam rá), de igazából elég egy-két szó, amivel meg lehet fogni, bár olykor magam se tudom, pontosan mik ezek.

7. Melyik romantikus megjelenést várod a legjobban?

Nem igazán vagyok képben, általában hónap elején csekkolom csak, mik várhatóak az adott hónapban, de Nicholas Sparks új könyvét vártam, illetve elolvasnám a Virgin Rivert is (reménykedve abban, hogy hasonlóan épül fel a Cédrusligethez).

8. Mondj egy olyan előítéletet a romantikus könyvekkel szemben, amit szeretnél, ha elfelejtenének az emberek!

Hogy nem valós, amit leír. Megértem, miért mondanak ilyeneket, hiszen valóban rengeteg olyan romantikus regény van, legyen az sima, történelmi, fantasy, amely egyszerűen hülyeségeket ír le, és nem csoda, hogy páran hogyan állnak a másikhoz egy párkapcsolatban. De igenis vannak nagyon életszerű helyzeteket leíró könyvek. Ezeket érdemes keresni!

9. Ha valaki, aki még sosem olvasott korábban romantikust, ajánlást kérne tőled, mi lenne az első 3 könyv, amit ajánlanál neki kezdésnek? 

Ha sima romantikust szeretne az illető, akkor Nicholas Sparks Kedvesemét ajánlanám.

Családregény esetében a The Beach House első részét vagy a Cédrusliget sorozatot.

Ha pedig valaki inkább a fantasy világában mozog, akkor a Vámpírakadémia történetet, mert nagyon fontos problémákat ír le benne az írónő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése